اندیشه در استمرار انسان ،خروج از مسیر حبس و ورود در مسیر رشد می باشد. ابوسعید نیازی هشترودی
درباره وبلاگ


به وبلاگ نقد و اندیشه خوش آمدید
آخرین مطالب

 

اكنون پس از انجام آزمايش‌هاي گسترده روي يك قرص جديد به نام «كوآد» (Quad)، اميد دانشمندان آمريكايي براي درمان مبتلايان به بيماري اچ.‌آي.‌وي (ايدز) افزايش يافته‌ است.
شرق: شيوه كلي درمان بيماري ايدز، توقف تكثير ويروس تا حداكثر مقدار و مدت‌زمان ممكن و در عين حال حفظ كيفيت زندگي در حد مطلوب است. هدف از اين درمان، كاهش تعداد ويروس اچ.آي.‌وي در خون به حداقل مقدار ممكن يا حتي سطحي غيرقابل رديابي است. اما اين ويروس هيچ‌گاه به‌طور كامل نابود نمي‌شود.

اين روش درمان با استفاده از تلفيق سه يا چند دارو صورت مي‌گيرد. اكنون محققان آمريكايي چند داروي مختلف را در يك قرص تركيب كرده‌اند تا به اين ترتيب، استفاده از چند دارو در زمان‌هاي مختلف روز براي بيمار دشوار نباشد. اين قرص، اولين قرصي است كه حاوي نوعي داروي ضد اچ.‌آي.وي با قابليت جلوگيري از تكثير اين ويروس است.
 

 



ادامه مطلب ...

 

 

 

 

نقدی بر دیدگاه های راسیستی آرامش دوستدار

بخش اول: نظری به گفتار ناسیونالیسم در ایران

احمد حسين مبلغ

1

HOSSAINعلی اصغر حاج سید جوادی نویسندۀ ایرانی در مقاله ای در سال 1360(1981) از جوانانی برخاسته از "نسل ترجمه" [1] در کشورش یاد کرده می نویسد:

"... و در زمینه جریانهای فکری و تاریخی و اجتماعی جهان و آثار و تاریخ تجربی آن [sic!] چیزی جز یک مشت ترجمه ناقص و از پیش انتخاب شده و دست چین شده بدست نسل های جوان ما نمی رسد." [2]

آنچه مسلم است، روند ترجمه در ایران از زمانی که سطور بالا نوشته شده بود، به مراتب سرعت یافته و هر سالی رو به توسعه و ازدیاد است. با سر زدن به کتاب فروشی ها و کتاب خانه های ایرانی در شهرهای بزرگ اروپایی، این تصور برای آدم دست می دهد که در ایران تقریبا ً "همه چیز" از زبان های اروپایی به فارسی ترجمه می شوند. در میان این کتاب ها هم آثار خوب با ترجمه خوب اند که دقت در انتخاب موضوع و دقیق بودن برگردانندگان آنها را در امر ترجمه می رساند و هم ترجمه های بد موجود اند. اما این داوری را باید به روشنفکران ایرانی واگذار کرد که بعد از گذشت سه دهه، آیا تا هنوز می توان با حاج سید جوادی از "نسل ترجمه" در ایران سخن گفت؟ در مورد افغانستان زادگاهم به یقین می توان گفت که نه از "نسل ترجمه" خبری است و نه از "نسل مولد اندیشه"، بلکه فقط می توان از نسل های "جنگ های سی ساله" که پایان آن نیز روشن نیست، سخن گفت.

 

 



ادامه مطلب ...

 

 

 

قد افكار انحرافی مولوی


جلال الدین بلخی مشهور به مولوی یكی از شاعران مشهور ومعروف در زبان فارسی است.وی سراینده مجموعه معروف مثنوی است كه شامل 26000 بیت می شود.

این مجموعه متنوع شامل فلسفه؛داستان؛روایت؛آیات قران، و...می باشد

مهارت مولوی در به تصویر كشیدن اشعار وآمیختن آنهابه آیات وروایات چهره خاصی به مثنوی داده است.

این امر باعث شده است كه مورد اقبلا بسیاری از مردم قرار بگیرد

اما....

 

 



ادامه مطلب ...

 

عبدالعلى دست‏غیب در نوشتار زیر با رویکرد نقادانه به چند اثر وى، تلاش کرده است ضمن معرفى سبک و شیوه وى در نوشتن و با نقب‏زدن به اندیشه‏اش و مقایسه نوشته‏هایش با برخى از آثار نویسندگان غربى، کاستى‏هاى قلم جبران را نشان دهد.

ء از آثار جبران پیداست که با تحولات اجتماعى جدید و فلسفه هنر مدرن هیچ آشنایى ندارد و حتى نویسندگان پایان قرن نوزدهم، کسانى مانند آلفردو موسه، تئوفیل گوتیه، دووینى و ژرژ ساند را نمى‏شناسد مى‏خواهد به یارى عشق و آیین زیباشناختى احساساتى، عرصه‏اى دور از جنجال و هیاهوى جهانى بیابد و زندگانى را بر حسب معیارهاى عاطفى داورى کند.



ادامه مطلب ...

 

کارگردان: رضا میرکریمی1

 

فیلمنامه: محمدرضا گوهری (بر اساس طرحی از رضا میرکریمی و شادمهر راستین)

 

تهیه‌کننده: رضا میرکریمی، محصول حوزه هنری

 

مدیر فیلمبرداری: حمید خضوعی‌ ابیانه

 

مدیر طراحی: محسن شاه‌ابراهیمی

 

طراح چهره‌پردازی: عبدالله اسکندری

 

صدابردار: بهمن اردلان

 

برنامه‌ریز و دستیار اول کارگردان: محسن قرایی

 

مشاور انتخاب بازیگر: افشین هاشمی

 

منشی صحنه: باران کوثری

 



ادامه مطلب ...
سه شنبه 17 تير 1391برچسب:نقد فیلم قلب یخی, :: 20:35 :: نويسنده : علی اسدی سهند آبادی

 

قلب یخی

ژانر : ماجرایی، درام، هیجانی، جنایی

کارگردان : محمد حسين لطيفي،

نویسنده : حامد عنقاء،

سرمايه گذاران: سيد كمال طباطبايي و شركت تصوير دنياي هنر.

زبان : فارسی

بازیگران :

حميد فرخ‌نژاد، حميد گودرزي، الناز شاكردوست، امین حیایی، مهراوه شريفي‌نيا، محمدرضا فروتن، نسرين مقانلو، آشا محرابي، سيدمهرداد ضيايي، ليدا عباسي، شيوا خسرومهر، عليرضا كمالي، محمدرضا داوودنژاد، آنيتا قاليچي و با همراهي حسين ياري

 

 

 

 



ادامه مطلب ...



 نقد افکار کارگردانان بزرگ سینما

 

   تئودوروس آنجلوپلوس، کارگردان، نمایشنامه نویس، تهیه کننده، بازیگر، منتقد، نویسنده، حقوقدان و شاعر برجسته ی یونانی، همچنین همسر فوب اکونوموپلو، تهیه کننده ی سینما، در 1935، در آتن یونان چشم به هستی گشود . وی در جوانی پس از گذراندن دوره ی حقوق، ابتدا تحصیلات خود را در مدرسه ی فرانسوی سینما، " L’IDHEC"، و سپس در "ژان راک"، ادامه داد .

   پس از بازگشت به یونان، در روزنامه ی " آلاگی "، به عنوان یک منتقد سینمایی دست به کار شد ؛ که این روزنامه پس از چندی توسط حزب نظامی تعطیل گشت . در این اثنا وی نوشتن "داستان فورمینکس"، فیلمی بلند درباره ی یک گروه راک در سال 1965، را آغاز کرده بود، که هیچگاه پایان نیافت .

 



ادامه مطلب ...

 

نقد افكار «مجسمه» وهّابيّت



سخنان ابن تيميّه و وهّابيّت مخالف كتاب و سنّت:


سخن ابن تيميّه و پيروان وهّابىِ او در اثبات جسمانيّت حق تعالى، مخالف كتاب و سنّت است؛

زيرا:

آيه شريفه :لَيْسَ كَمِثْلِهِ شَىْ‏ءٌ شورى (42) آيه 11 صراحت دارد كه خداوند، مانندى ندارد

و آيه شريفه:قُلْ هُوَ اللَّهُ أَحَدٌ نيز دلالت مى‏كند كه او بى‏همتاست.


حاكم نيشابورى متوفّاى 405، در روايتى از اُبَىّ بن كعب نقل كرده:

مشركان از رسول گرامى(ص) خواستند كه نسب خداوند متعال را بيان نمايد، خداوند سوره توحيد را نازل نمود و فرمود:


 



ادامه مطلب ...

 

 «موج نو»

 

با انتشار مجموعه شعر«طرح» توسط احمدرضا احمدي درسال ۱۳۴۱ جرياني با نام «موج نو» در شعر معاصر فارسي اعلام موجوديت كرد. گرايش به نثر و طرد موسيقي كه تا آن زمان از اركان اصلي شعر فارسي(اعم از شعر كلاسيك، شعر نوي نيمايي و شعر سپيد شاملويي) به حساب مي آمد را مي توان بارزترين ويژه گي اشعار موج نو عنوان كرد.


 



ادامه مطلب ...

 


این ره صدساله ؛ میزگرد نقد و بررسی کتاب «رهیافتی بر مبانی مکتبها و جنبشهای سیاسی شیعه در صدساله اخیر» اثر دکتر مظهر نامدار

منابع مقاله:

فصلنامه زمانه، شماره 15، رنجبریان، مهدی؛

دکتر مظفر نامدار که در زمینه تاریخ و اندیشه سیاسی علمای معاصر شیعه، تحقیقات و تالیفات ارزشمندی انجام داده، با نگاهی دقیق و روش مند، اندیشه سیاسی علمای بزرگ حوزه های علمیه تشیع را بازشناسی نموده و به طرح تفکیک مکاتب مختلف در حوزه فقه سیاسی پرداخته است. مکتب نجف، سامرا و قم از دیدگاه او دارای ویژگیهای متمایزی از یکدیگر هستند که تبیین آنها می تواند به فهم هرچه بیشتر سیر تکوین اندیشه سیاسی اسلام معاصر کمک نماید. او مبدا تحولات سیاسی ایران را در اندیشه سیاسی علما می داند که از مرحوم شیخ انصاری(ره) شروع و به نهضت و اندیشه امام خمینی(ره) منتهی میگردد. تحولات بزرگ و اساسی در تاریخ نوین ایران که پیش درآمد آن نهضت تحریم تنباکو بود در مشروطه خواهی و مشروعه خواهی، قیام شیعیان عراق، جنبش اصفهان و لارستان، نهضت ملی شدن صنعت نفت، قیام پانزده خرداد و نهایتا انقلاب اسلامی سال 57 نمودار گشت که نقش و سلوک علما در سیر تکوین سیاسی این تحولات مورد بحث اصلی در آثار اوست. در گذشته قسمتی از نقد کتاب «رهیافتی بر مبانی مکتبها و جنبشهای سیاسی شیعه در صد ساله اخیر» که طی نشستی با حضور مولف انجام گرفته تقدیم حضورتان شد و هم اینک قسمت دوم از این میزگرد را در این شماره تقدیمتان می کنیم باشد که مورد اقبال و توجه شما قرارگیرد.



ادامه مطلب ...

 

ناتوانی جنسی در مردان؛ علل و درمان آن

ناتوانی جنسی در مردان؛ علل و درمان آن
ناتوانی جنسی وضعیتی است که در آن مرد نمی‌تواند نعوظ پیدا کرده و قادر نیست که نعوظ خود را به مدت کافی جهت انجام نزدیکی...

 

مقدمه: ناتوانی جنسی چیست؟
ناتوانی جنسی وضعیتی است که در آن مرد نمی‌تواند نعوظ پیدا کرده و قادر نیست که نعوظ خود را به مدت کافی جهت انجام نزدیکی حفظ نماید.
اگر چه مشکل شایعی برای یک زوج محسوب می‌گردد ولی قابل درمان نیز هست.

ناتوانی در بسیاری از مردان به صورت نعوظ ناقص و یا اشکال دیگر آن دیده می‌شود ولی می‌تواند به صورت دایمی و مزمن باقی بماند. مواردی مثل بیماری‌های مزمن، داروها، افسردگی، هیجان و تشویش باعث بروز انواع زودگذر آن شده و مطمئن باشید که در صورت ابتلا به آن مجبور نیستید تا آخر عمر با آن زندگی نمایید.
 

 



ادامه مطلب ...

نقد آثار خاورشناسان ( شامل نقد آثار بیست تن از خاورشناسان نامدار درباره سیره پیامبر اسلام و مسلمانان در صدر اسلام)
کتابی بسیار مفید برای شناخت اسلام و نیز پاسخ به شبهات

شامل مطالب زیر : پیشگفتار ؛
1- ادوارد براون، خاورشناس انگلیسی؛2- کارل بروکلمن، خاورشناس المانی ؛
3- لوئی ماسینسون، خاورشناس فرانسوی ؛4- رینولد نیکلسون ، خاورشناس انگلیسی؛
5- تئودر نولدکه ، خاورشناس آلمانی؛6- ایلیا پاولویچ پطروشفسکی ، خاورشناس روسی ؛
7- توماس آرنولد ، خاورشناس انگلیسی ؛ 8- هانری کربن، خاورشناس فرانسوی ؛
9- ایگناتس گلدزیهر، خاورشناس مجارستانی ؛10- رژی بلاشر، خاورشناس فرانسوی ؛
11- آرتور جان آربری ، خاورشناس انگلیسی ؛ 12- رینهارت دُزی ، خاورشناس هلندی ؛
13- هامیلتون گیب ، خاورشناس اسکاتلندی ؛14- یوگنی برتلس ، خاورشناس روسی ؛
15- مونتگمری وات ، خاورشناس انگلیسی ؛16- هانری لائوست ، خاورشناس فرانسوی ؛
17- ویلفرد کنت ول اسمیت، خاورشناس انگلیسی ؛18- هانری لامنس ، خاورشناس بلژیکی ؛
19- ریچارد بولت ، خاورشناس آمریکایی ؛20- ژزف شاخت ، خاورشناس آلمانی

نقد دایره المعارف اسلامی چاپ اروپا : 1- اسلام و مکارم اخلاق 2- اذان و وحی 3- یعقوب نوادۀ ابراهیم 4- خطای بروکلمان درباره باقلانی 5- بهاییگری ، مذهبی التقاطی 6- تأویل قرانی و معنای آن 7- تمیم الدّاری ، افسانه یا حقیقت ؟ 8- آزادی زن در جاهلیت 9- خطا درباره نماز چمعه 10- پیمان صلح حدیبیه .

  شرح و نقد آثار فلسفي  
 
جلال الدين دواني، فيلسوف ذوق التاله( 2011)
نويسنده: غلامحسين ابراهيمي ديناني   

ناشر: هرمس

موضوع:
شرح و نقد آثار فلسفي

28.00 دلار
 
شرح فصوص نصيريه ( 2011)
نويسنده: محمد بن احمد خواجگي شيرازي   
مصحح: خديجه مقدس زاده   

ناشر: كتابخانه، موزه و مركز اسناد مجلس شوراي اسلامي

موضوع:
شرح و نقد آثار فلسفي

22.95 دلار
 
عرش الايقان في شرح تقويم الايمان( 2011)
نويسنده: محمد عبدالحسيب بن احمد علوي عاملي   
مصحح: علي اوجبي    اكبر ثقفيان   

ناشر: كتابخانه، موزه و مركز اسناد مجلس شوراي اسلامي

موضوع:
شرح و نقد آثار فلسفي

30.00 دلار
 
فلسفه هنر ابن سينا( 2011)
نويسنده: هادي ربيعي   

ناشر: پژوهشگاه علوم و فرهنگ اسلامي

موضوع:
شرح و نقد آثار فلسفي

14.50 دلار
 
ابداعات فلسفي علامه طباطبائي( 2009)
تاليف: محمد علي اردستاني    قاسمعلي كوچناني   

ناشر: پژوهشگاه فرهنگ و انديشه اسلامي

موضوع:
شرح و نقد آثار فلسفي

21.50 دلار
 
روش شناسي فلسفه ملاصدرا( 2009)
نويسنده: احمد فرامرز قراملكي   

ناشر: بنياد حكمت اسلامي صدرا

موضوع:
شرح و نقد آثار فلسفي

26.95 دلار
 
كشف المراد: ترجمه و شرح تجريد الاعتقاد، اثر خواجه نصيرالدين طوسي( 2009)
شرح: جمال الدين علامه حلي   
ترجمه و شرح فارسي: ابوالحسن شعراني   

ناشر: هرمس

موضوع:
شرح و نقد آثار فلسفي

63.00 دلار
 
معاد جسماني در حكمت متعاليه( 2009)
نويسنده: مرتضي پويان   

ناشر: بوستان كتاب قم

موضوع:
شرح و نقد آثار فلسفي

76.00 دلار
 
هستي شناسي فلسفي (شرح تحفة الحكيم آيت الله غروي اصفهاني)( 2009)
نويسنده: غلامرضا رحماني   

ناشر: بوستان كتاب قم

موضوع:
شرح و نقد آثار فلسفي

52.95 دلار
 
شرح اشارات و تنبيهات (نمط سوم: در باب نفس)( 2008)
نويسنده: سيد حسن سعادت مصطفوي   

ناشر: دانشگاه امام صادق (ع)

موضوع:
شرح و نقد آثار فلسفي

34.50 دلار

غریزه جنسی و راههای کنترل آن

1ـ حکمت غریزه جنسی در بشر

استمرار و بقای موجودات زنده برخوردار از حکمت و فلسفه‏ای است که در اصل وجود آنان بوده است و آفریدگار جهان آن را از دو راه عملی می‏کند:
1ـ از طریق تغذیه و رساندن مواد لازم به بدن برای جایگزینی آنچه از آن به تحلیل می‏رود.
2ـ از راه لقاح.
اولی موجب بقای ذات و خود موجود است و دیگری وسیله استمرار نوع در بستر زمان است.
در این میان، حیوانات اصولاً توجهی به ضرورت بقا ندارند و تنها بر اساس غریزه عمل می‏کنند و انسانها هم ممکن است بر اثر غفلت و یا نداشتن انگیزه ماندن، در پی عملی شدن عامل بقای خود نباشند و این اهمال‏کاری، قطعا به انقراض نسل آنها خواهد انجامید.
بدین جهت خداوند حکیم و مهربان، میل به تغذیه و جنس مخالف را در وجود آنان قرار داد، تا اینکه آنها از خوردن و آشامیدن و لقاح، احساس لذت کرده و به انگیزه ارضای این خواست طبیعی خود، نسبت به این دو عمل اقدام کنند و به موجب آن همواره در صدد اجرای عامل استمرار وجود خویش باشند.

2ـ نیرومندی غریزه جنسی

 



ادامه مطلب ...

آموزش جنسی به روش علمی و کلاسیک برای زوجین

سارا ناصر زاده
پژوهشگر ، روان درمانگر جنسی و مشاور زوجها

اختلالات میل و یا لذت جنسی خانمها چند دسته هستند: ۱ – اختلال کم بودن میل جنسی- فرد میل کمی به برقراری ارتباط جنسی دارد و یا اصلا میلی به این رابطه ندارد. ۲ – اختلال برانگیختگی (تحریک پذیری) جنسی- میل جنسی وجود دارد اما فرد نمیتواند برای برقراری رابطه جنسی و یا در حین آن برانگیخته شده و یا آن را حفظ کند. ۳ – اختلال ارگاسم – میل جنسی متعادل است اما فرد رسیدن به اوج لذت جنسی یا ارگاسم مشکل دارد. ۴ – اختلالات دردناک جنسی- فرد در هنگام برانگیختگی و یا لمس شدن در ناحیه واژن دچار درد میشود.



ادامه مطلب ...

 

جمعه ، 3 تیر 1390 ، 18:59 اکبر نعمتی
چاپ مشاهده در قالب پی دی اف


پدیده مقارنه ماه با خوشه پروین دربامداد 7 تیرماه 1390 رخ خواهد داد. مقارنه این دو جرم آسمانی 30 دقیقه پیش از طلوع خورشید رخ می دهد و زاویه جدایی این دو جرم 5 درجه خواهد بود.

مقارنه به قرار گرفتن دو جسم سماوی نسبت به زمین به گونه ای که به نظر می رسد در آسمان کنار هم باشند، گفته می شود.

مقارنه ماه و خوشه پروین در 7 تیرماه و وضعیت هلال ماه در 8 و 9 تیرماه 1390

مقارنه ماه و خوشه پروین در 7 تیرماه و وضعیت هلال ماه در 8 و 9 تیرماه 1390




ادامه مطلب ...
چهار شنبه 30 تير 1391برچسب:, :: 20:2 :: نويسنده : علی اسدی سهند آبادی

تعارض قوانین

 

بسم الله الرحمن الرحیم
موضوع:تعارض قوانین
محقق: مریم سیار
دانشگاه پیام نور
بهار 1390



تعریف تعارض قوانین
شرایط پیدایش تعارض قوانین
1- شرط اقتصادی یا توسعه و روابط بین المللی
2- شرط حقوقی یا عدم وحدت حقوقی
3- شرط سیاسی یا اغماض و گذشت قانونگذار و قاضی
روشهای مطالعه و حل تعارض قوانین
سابقه تاریخی تعارض قوانین
قواعد کلی حل تعارض
تذکرات
تعیین قلمرو و موضوعات مربوط به احوال شخصیه





ادامه مطلب ...
چهار شنبه 29 تير 1391برچسب:حکام قضائیه, :: 20:0 :: نويسنده : علی اسدی سهند آبادی

- وظیفه قاضی مقلد

چنانچه بین قانون مصوّب و لازم الاجراى جمهورى اسلامى (که از کلّیه مراحل تصویب مجلس و تأیید شوراى نگهبان و غیره گذشته است) با فتواى مراجع تقلید تفاوت وجود داشته باشد وظیفه قاضى مقلّد چیست؟
قاضى اگر مجتهد باشد به رأى خود حکم مى کند و اگر بر اثر ضرورتها غیرمجتهد براى منصب قضا نصب شود به رأى مرجع تقلید خود عمل خواهد کرد و در تعارض قوانین حکومت اسلامى با رأى مرجع تقلید چنانچه عمل به احتیاط ممکن باشد اولى عمل به احتیاط است و اگر ممکن نباشد یا موجب ضرر و زیان و عسر و حرج گردد، قوانین حکومت اسلامى در مسائل عمومى و اجتماعى مقدم است و در مسائل خصوصى باید به راى مرجع خود عمل کند.
2- متعارض بودن ماده قانون با فتوای مرجع تقلید
اگر قاضى غیر مجتهد مأذون، که از جانب ولىّ فقیه به قضاوت منصوب شده، به هنگام صدور رأى (مثلا در زمینه حدود، قصاص، معاملات و مانند آن) متوجّه شود که مادّه قانونى مربوطه (که مصوَّب مجلس شوراى اسلامى و شوراى نگهبان است) با فتواى مرجع تقلیدش متعارض است، (با توجّه به این که، اگر در این مواقع از صدور رأى خوددارى کند، یا بدون توجّه به قانون مربوطه صرفاً با استناد به فتواى مرجع تقلیدش حکم دهد، قانوناً مرتکب تخلّف انتظامى شده) تکلیف او چیست؟
قوّه قضائیّه باید این تضاد را حل کند، و این گونه پرونده ها را به دیگرى ارجاع دهد; زیرا قاضى نمى تواند برخلاف فتواى مرجع تقلیدش حکم کند.
3- تعارض فتوای مجتهد با قانون مصوب
اگر مرجع تقلید عملی را حرام و قانون مصوب مجلس و شورای نگهبان ان را حلال بداند وظیفه چیست ؟
در مسائل فردی باید طبق فتوای مرجع تقلید خود عمل نماید اما در مسائل اجتماعی به قانون مصوب مجلس وشورای نگهبان.


 

سوال اخلاقی

 

علت برتری وعظمت انسان نسبت به فرشتگان چه می باشد؟

 

جواب:

 

انسان توان آ گاهی به حقایق عالم وغیب آسمان ها وزمین

 را دارد وملائکه از چنین توان ومرتبه وجودی محروم اند.



ادامه مطلب ...
چهار شنبه 27 تير 1391برچسب:, :: 19:36 :: نويسنده : علی اسدی سهند آبادی

سوال اعتقادی:

آیا  اعتقاد به استخاره از نظر دین مورد تائید است؟

جواب:

 بله ،استخاره با رعایت شرائطش از امتیازات شیعه می باشد.

نکته:

مرحوم جزایری می گوید: عالمی برایم نقل کرد  برای مردی استخاره کردم ،این آیه آمد.

((یا ابراهیم اعرض عن هذا... سوره هود/76))  یعنی ای ابراهیم از این درخواست صرف نظر کن.

از او پرسیدم : اسمت چیست؟ گفت: ابراهیم

       

راه اندازی مرکز تحقیقات پزشکی و نجوم در یکی از روستای آذربایجان شرقی
تبریز - خبرگزاری مهر: مرکز تحقیقاتی و آموزشی علوم پزشکی و علم نجوم با همکاری مردم و مشارکت خیرین در یکی از روستاهای دورافتاده آذربایجان شرقی راه اندازی شد.
 
 
 
 



ادامه مطلب ...
چهار شنبه 21 تير 1391برچسب:, :: 1:19 :: نويسنده : علی اسدی سهند آبادی

 

Laughing2 عرفان هاي نوظهور، دام شياطين

 

آيت الله مصباح يزدي
برخي روش هاي عرفاني مانند شيطان پرستي، روش هايي است كه واضح البطلان بوده و از آنجا كه با تعاليم شرع و دين منافات دارد، جوانان مؤمن و متدين كمتر به آنها گرفتار مي شوند. اما مسئله جدي كه حتي در دانشگاه ها و محافل علمي نيز مطرح مي شود، نوع تفكري است كه جوانان پاك و مومن ما را منحرف مي كند، چرا كه گاهي افكار و گرايش هايي ترويج مي شود كه جنبه قداستي دارد و با آهنگ مقدس و پرجاذبه اي مطرح مي شود و جوان هاي بسيار پاك و مخلصي را در اثر ناآگاهي جذب مي كند. اين تفكر تنها راه رسيدن به كمالات معنوي را دين نمي داند، و راه هايي كوتاه تر و آسان تر به عنوان عرفان را براي رسيدن به كمال معرفي مي كند اين عرفان هاي نوظهور دام بزرگ شيطان براي جوانان پاك و مومن است و گاهي كساني كه حتي حاضرند در راه دين جان خود را فدا كنند به اين مسير كشيده مي شوند.
اصلاح جامعه در گرو...



ادامه مطلب ...
چهار شنبه 21 تير 1391برچسب:روش نقد اندیشه, :: 1:9 :: نويسنده : علی اسدی سهند آبادی

روش‌ نقد انديشه‌ چگونه‌ است‌؟


آنچه‌ در پاسخ‌ به‌ اين‌ سؤال‌ مي‌آيد، در واقع‌، رشهاي‌ عام‌ نقد انديشه‌ است‌، و نقد در حوزه‌هاي‌ تخصصي‌ هر علم‌، مخصوص‌ صاحب‌نظران‌ همان‌ علم‌ است‌. روش‌ نقد انديشه‌، روشي‌ است‌ با ماهيت‌ عقلي‌ كه‌ خود وامدار چند علم‌ است‌، و براي‌ تحقق‌ آن‌ به‌ منطق‌ صوري‌ (در مقابل‌ مادي‌)، معرفت‌شناسي‌، فلسفه‌ علم‌، و بنابر يك‌ نظر، به‌ روش‌شناسي‌ نيز نياز هست‌.
به‌ طور خلاصه‌ مي‌توان‌ گفت‌: هشت‌ مطلب‌ مهم‌ در كار نقد وجود دارد، كه‌ هر ناقد موفقي‌ بايد آنها را در نقد خويش‌ رعايت‌ كند:
اول‌- نقد كننده‌ بايد ابتدا مدّعاي‌ مخاطب‌ را تشخيص‌ دهد، و بعد از تشخيص‌ مدّعا به‌ دليل‌ يا ادلّه‌ي‌ او بپردازد. براي‌ تشخيص‌ مدّعا دو كار لازم‌ است‌:



ادامه مطلب ...
چهار شنبه 20 تير 1391برچسب:علم به کجا می رود, :: 1:59 :: نويسنده : علی اسدی سهند آبادی

 

سوپراستار دنیای علم به کجا می‌رود

خط خبر دانش شهر : «استفن هاوکینگ» دانشمند مشهوری است. این شهرت در محیط علمی و آکادمیک، مدیون پژوهش‌هایی در کیهان‌شناسی است که او به‌ همراه «راجر پن‌روز» (و دیگران) در دهه‌های ۱۹۶۰ و ۱۹۷۰ درباره سیاهچاله‌ها و ساختار آنها انجام داده‌ بود. در آن‌ زمان «هاوکینگ» با‌ استفاده همزمان از معادلات مکانیک کوانتوم و نسبیت‌ عام (گرانش)، توانست به ‌نکات بسیار جالب و مهمی درباره ترمودینامیک سیاهچاله‌ها دست‌ پیدا کند. این ‌دستاوردها حاصل استفاده همزمان از این دو جزء «آشتی‌ناپذیر» فیزیک نوین بود. این تلاش «هاوکینگ»، یکی از نخستین‌ کارهای علمی در این‌ زمینه در دنیاست. چه پیش‌ از او حتی بزرگانی مثل «آلبرت اینشتین» که به ‌دنبال یک توضیح (پیمانه‌ای وحدت‌یافته) از عالم بودند، در این ‌مسیر به ‌بن‌بست رسیدند. این دستاوردهای «هاوکینگ»، آنقدر جالب ‌توجه بود که او را صاحب کرسی لوکاسی ریاضیات کمبریج کرد که پیش ‌از او بسیاری از بزرگ‌ترین فیزیکدانان دوران‌های مختلف، بر آن تکیه زده‌ بودند که مشهورترین‌شان نیوتن و دیراک بودند. اما این همه ماجرا نیست. «هاوکینگ» برخلاف بسیاری از دانشمندان نه‌تنها در دنیای کوچک و عمیق مغزهای بزرگ مشهور است، بلکه در دنیای مردمان واقعی هم او بسیار مشهورتر از هم‌قطاران آکادمیک خود است. اما «هاوکینگ» این شهرت را مدیون چیست؟ آیا او مسوولیتش در قبال این شهرت را درست انجام داده‌ است؟


 



ادامه مطلب ...


رابطه علم و دین با تکیه بر دیدگاه شهید مطهری
منابع مقاله: فصلنامه اندیشه صادق، شماره 6، مهدوی نژاد، محمد حسین؛

بررسی تاریخی نسبت میان «عقل و دین» و تعامل بین داده های دینی و یافته های بشری و تبیین حوزة هر یک از این دو مقوله ، از دیر زمان توجه فیلسوفان و متألهان ادیان مختلف را به خود جلب کرده است. این مسأله از مسایل مهم در عرصة دین پژوهی به شمار می آید، به گونه ای که پهنة تاریخ ادیان را می توان صحنة گفت وگوها و مباحثات مستمر عقل و دین قلمداد کرد که سابقة چهرة جدید آن تحت عنوان «علم و دین» به اواسط قرون وسطی می رسد.
  • چکیده

بررسی تاریخی نسبت میان «عقل و دین» و تعامل بین داده های دینی و یافته های بشری و تبیین حوزة هر یک از این دو مقوله ، از دیر زمان توجه فیلسوفان و متألهان ادیان مختلف را به خود جلب کرده است. این مسأله از مسایل مهم در عرصة دین پژوهی به شمار می آید، به گونه ای که پهنة تاریخ ادیان را می توان صحنة گفت وگوها و مباحثات مستمر عقل و دین قلمداد کرد که سابقة چهرة جدید آن تحت عنوان «علم و دین» به اواسط قرون وسطی می رسد.
سؤال اصلی در عصر پیدایش علم جدید این است که به هنگام وقوع ناسازگاری میان علم و آنچه محصول وحی الهی است، چه باید کرد؟ این بحث به دلیل اهمیتش، اندیشمندان بسیاری را با گرایش های متفاوت به خود مشغول ساخت. عده ای با ابراز رابطة خصمانه میان علم و دین کوشیدند تا آن دو را ناسازگار جلوه دهند، تا جایی که «برتراند راسل» این ناسازگاری را در گوهر علم و ذات دین دانست. در مقابل ، برخی از فیلسوفان و متکلمان و بیش از همه ، کسانی که هم مهر دین بر دل داشتند و هم اهتمام جدی به علم ، سعی کردند تا سازگاری و انطباق یافته های علمی را با تعالیم وحی به اثبات رسانند. از سوی دیگر، کسانی مانند «کانت» و «اگزیستانسیالیست ها» و طرفداران نظریه تحلیل زبانی ، ساز جدایی مطلق علم و دین را نواختند.
در این نوشتار ، پس از ایضاح مفاهیم «علم » و «دین» و بیان نسبتهای ممکن میان آنها ، رابطة علم و دین و کیفیت رفع تعارض آن دو از نظرگاه استاد مطهری( 1358-1299ش.) بیان شده است. 


ادامه مطلب ...
چهار شنبه 18 تير 1391برچسب:نقد کتاب, :: 1:50 :: نويسنده : علی اسدی سهند آبادی



کتاب "دانشنامه شعر" مورد نقد و بررسی قرار گرفت

چاپ

کتاب جلسه نقد و بررسی کتاب "دانشنامه شعر" با حضور نویسنده کتاب دکتر سید حسن امین، در مرکز هم‌اندیشی استادان و نخبگان دانشگاهی برگزار شد. دکتر عباس کیمنش(عضو هیات علمی دانشگاه تهران) و سید مجید مژدهی(شاعر و محقق) نیز در این جلسه حضور داشتند.



button_ax_gallery_r4

 

 




ادامه مطلب ...
چهار شنبه 17 تير 1391برچسب:تعارضات علم و دين , :: 1:47 :: نويسنده : علی اسدی سهند آبادی

 

تعارضات علم و دين

چاپ

 

مهدى گلشنى‏

منشأ تعارضات ميان علم و دين دخالتهاى نابجاى اصحاب آنها در حوزه يکديگر است و واقعاً ميان اين دو تعارضى نيست؛ زيرا علم در طول دين است و آيات الهى در پرتو علم بهتر شناخته مى‏شود. علم نيازمند به دين است بدان جهت که بسيارى سؤالات وجود دارد که در علم بدون پاسخ مى‏ماند.

 



 



ادامه مطلب ...

 

 

ناشنیده‌ای از ملاقات شگفت علامه جعفری با امیرالمومنین (ع)


درست است که می گویند هر کاری مقدر است در زمان خودش انجام بشود. ماههاست تصمیم داشتم خاطره ای از استاد فرزانه حضرت علامه محمدتقی جعفری تبریزی را که در دیدار اخیر چند ماه پیش از بیت معظم له از فرزند فرهیخته شان آقا علیرضا شنیده بودم برای اطلاع خوانندگان عزیز به قول امروزیها قلمی کنم و اندکی از دینی را که مردم همیشه و همیشه بر امثال این حقیر دارند اداء نمایم تا اینکه این فرصت دست داد و در ماه مبارک رمضان که ماه شهادت علی است این تقدیر رقم خورد !



 



ادامه مطلب ...

ضرورت تربیت جنسی فرزندان

 


بزرگ ترین روز برای انسان، روزی است که با سرشت توحید زاده می شود و مهم ترین وظیفه پدر و مادر آن است که با تربیت صحیح و مراقبت از فرزندان خویش، آنها را در مسیر فطرت الهی نگه دارند. امام سجاد علیه السلام در بیانی شیوا، تربیت فرزندان را مسئولیتی اجتناب ناپذیر برمی شمارد و می فرماید:

... حق فرزند بر تو آن است که بدانی نیک و بد او در این جهان به تو بستگی دارد و تو به تربیت نیکو و هدایت او به سوی خدا و یاری او بر طاعت الهی مسئول هستی.


 

 



ادامه مطلب ...
سه شنبه 14 تير 1391برچسب:معرفی کتاب, :: 23:26 :: نويسنده : علی اسدی سهند آبادی

 نويسنده  نام كتاب

 

افلاطون ضيافت برگردان محمد علي فروغي ؛ چاپ دوم؛ تهران: انتشارات جامي، 1386.
ماكسول، جان 17 اصل كار تيمي برگردان مهدي قراچه داغي؛ چاپ سوم؛ تهران: انتشارات تهران، 1386.
نيچه، فريدريش حكمت شادان برگردان جمال آل احمد، سعيد كامران، حامد فولادوند؛ چاپ چهارم؛ تهران: انتشارات جامي،1385.
نيچه، فريدريش فراسوي نيك و بد: درآمدي بر فلسفه آينده برگردان سعيد فيروزآبادي؛ چاپ نخست؛ تهران: انتشارات جامي، 1387.
ماكسول، جان صفت هاي بايسته يك رهبر برگردان عزيز كياوند؛ چاپ پنجم؛ تهران: انتشارات فرا، 1384.
ماكسول، جان رهبري برگردان فضل ا.. اميني؛ چاپ  دوم؛ تهران: انتشارات فرا، 1383.
تريسي، برايان راهكار برتر برگردان مهدي قراچه داغي، چاپ نخست؛ تهران: انتشارات آسيم، 1386.
اوشو شورشي برگردان عبدالعلي براتي،چاپ دوم؛ تهران:انتشارات نسيم دانش،1383.
سنت اگزوپري، آنتوان دو شازده كوچولو برگردان احمد شاملو، چاپ سيزدهم؛ تهران: انتشارات نگاه، 1387.
ماكسول، جان مديريت نگرش برگردان فضل ا... اميني، چاپ سوم؛ تهران: انتشارات فرا، 1384.
كارنگي، ديل آيين زندگي برگردان هانيه حق نبي مطلق، چاپ سوم؛ تهران: انتشارات سلسله مهر،1387.
راسل، برتراند عرفان و منطق برگردان نجف دريابندري،چاپ چهارم؛ تهران: انتشارات ناهيد، 1386.
سارتر، ژان پل اگزيستانسياليسم و اصالت بشر برگردان مصطفي رحيمي، چاپ دوازدهم؛ تهران: انتشارات ديبا، 1386.
گارسيا ماركز، گابريل يادداشتهاي روزهاي تنهايي برگردان محمد رضا راه ور؛ چاپ سوم؛ تهران: انتشارات آريابان، 1387.
كوندرا، ميلان بار هستي برگردان پرويز همايون پور؛ چاپ هجدهم؛ تهران: نشر قطره، 1386.
ماكسول، جان قوانين طلايي كار تيمي برگردان داود نعمت الهي؛ چاپ نخست؛ تهران: نشر معيار علم، 1387.
فرويد، زيگموند تمدن و ملالت هاي آن برگردان محمد مبشري؛ چاپ سوم؛ تهران: نشر ماهي، 1385.
باخ، ريچارد جاناتان، مرغ دريايي برگردان لادن جهانسوز؛ چاپ سيزدهم؛ تهران: انتشارات بهجت، 1387.
رابينز، آنتوني به سوي كاميابي 1 برگردان مهدي مجرد زاده كرماني؛ چاپ سي و پنجم؛ تهران: موسسه فرهنگي راه بين، 1387.
ويتمن، والت گزيده اشعار برگردان سيروس پرهام؛ چاپ سوم؛ تهران: مرواريد، 1383.
نيچه، فريدريش آواره و سايه اش برگردان علي عبداللهي؛ چاپ دوم؛ تهران: نشر مركز 1384.
ارسطو بوطيقا برگردان هلن اوليايي نيا؛ چاپ نخست؛ اصفهان: نشر فردا 1386.
لانگ فلو، هنري گريده اشعار برگردان محمد علي اسلامي ندوشن؛ چاپ سوم؛ تهران: انتشارات مرواريد 1386.
كوندرا، ميلان هنر رمان برگردان پرويز همايون پور؛ چاپ هفتم؛ تهران: نشر قطره 1386.
نهرو، جواهر لعل نامه هاي پدري به دخترش برگردان محمود تفضلي؛ چاپ چهارم؛ تهران: انتشارات علمي و فرهنگي 1387.
پسوا، فرناندو كتاب دلواپسي برگردان جاهد جهانشاهي؛ چاپ نخست؛ تهران: انتشارات نگاه 1384.
نيچه، فريدريش چنين گفت زرتشت برگردان داريوش آشوري؛ چاپ بيست و هشتم؛ تهران: انتشارات آگاه 1387.
براتيگان، ريچارد دري لولا شده به فراموشي برگردان يگانه وصالي؛ چاپ نخست؛ تهران: نشر چشمه 1386.
نيوتن، اريك معني ريبايي برگردان پرويز مرزبان؛ چاپ ششم؛ تهران: انتشارات علمي و فرهنگي 1386.
كوئيلو، پائولو كيمياگر برگردان دلارا قهرمان؛ چاپ سي و يكم؛ نشر فرزان روز 1387.
وبستر، جين بابا لنگ دراز برگردان ميمنت دانا؛ چاپ نخست؛ تهران: صفي عليشاه 1385.
ديويس، توني اومانيسم برگردان عباس مخبر؛ چاپ سوم؛ تهران: نشر مركز 1378.
تواين، مارك شاهزاده و گدا برگردان محمد قاضي؛ چاپ سيزدهم؛ تهران: اميركبير 1386.
نيچه، فردريش اكنون ميان دو هيچ برگردان علي عبدالهي؛ چاپ سوم؛ تهران: جامي 1387.
موروآ، آندره هنر خوب زندگي كردن برگردان بيدار؛ چاپ نخست؛ تهران: جامي 1387.
هايدگر، مارتين مفهوم زمان برگردان علي عبداللهي؛ چاپ سوم؛ تهران: نشر مركز 1386.
جانسون، اسپنسر هديه برگردان نسرين بنايي؛ چاپ پنجم؛ تهران: نشر دات 1384.
جانسون، اسپنسر بله يا خير برگردان پروين قائمي؛ چاپ دوم؛ تهران: نشر معيار علم 1385.
باخ، ريچارد پندار برگردان لادن جهانسوز؛ چاپ پنجم؛ تهران: انتشارات بهجت 1385.
كارتر- اسكات، شري اگر زندگي بازي است، اين قوانينش است برگردان مريم بيات؛ چاپ پنجم؛ تهران: نشر البرز 1387.
ريكلان، ديويد راه‌هاي نو از استادان بزرگ براي زندگي - جلد دوم برگردان صادق خسرونژاد؛ چاپ نخست؛ تهران: نشر راشين 1387.
ريكلان، ديويد راه‌هاي نو از استادان بزرگ براي زندگي - جلد سوم برگردان صادق خسرونژاد؛ چاپ نخست؛ تهران: نشر راشين 1387.
اشتاين بك، جان ارنست تورتيافلت برگردان صفدر تقي‌زاده و محمدعلي صفريان؛ چاپ چهارم؛ تهران: انتشارات علمي و فرهنگي 1386.
ليندن فيلد، گيل پيروزي افكار موفق برگردان الهام مباركي‌زاده؛ چاپ نخست؛ تهران: انتشارات پل 1384.
زيگلار، زيگ پله پله تا اوج برگردان مهناز فاتحي؛ چاپ چهارم؛ تهران: انتشارات ققنوس 1386.
بوبن، كريستيان فروغ هستي برگردان ساسان تبسمي؛ چاپ نخست؛ تهران: نشر باغ نو 1382.
استر، پل كشور آخرين‌ها برگردان خجسته كيهان؛ چاپ چهارم؛ تهران: نشر افق 1386.
رابينز، آنتوني به سوي كاميابي 3 برگردان مهدي مجردزاده كرماني؛ چاپ بيستم؛ تهران: موسسه فرهنگي راه بين 1387.
مك ويليام، پيتر 162 درسي كه در مدرسه نياموختيم برگردان آزيتا عظيمي؛ چاپ نخست؛ تهران: انتشارات راستين 1385.
جبران، جبران خليل پيامبر برگردان حيدر شجاعي؛ چاپ نخست؛ تهران: انتشارات دادار 1388.
فينلي، گاي سرنوشت خود را رقم بزنيد برگردان نفيسه معتكف؛ چاپ دوم؛ تهران: نشر البرز 1386.
پيتاكا، تري و سوترا خرد بودا برگردان مهدي باقي و شيرين مختاريان؛ چاپ نخست؛ تهران: نشر پرسش 1386.
مورتي، كريشنا رهايي از دانستگي برگردان مرسده لساني؛ چاپ دوم؛ تهران: انتشارات بهنام 1384.
تمپلر، ريچارد راه و رسم زندگي بهتر برگردان عباس مخبر؛ چاپ دوم؛ تهران: انتشارات آهنگ ديگر 1387.
كوندرا، ميلان كتاب خنده و فراموشي برگردان فروغ پور ياوري؛ چاپ پنجم؛ تهران: انتشارات روشنگران و مطالعات زنان 1385.
كانفيلد، جك كودك درون و چراغ جادو برگردان هوشيار رزم آزما؛ چاپ دوم؛ تهران: انتشارات ليوسا 1388.
اسكاول شين، فلورانس چهار اثر از فلورانس اسكاول شين برگردان گيتي خوشدل؛ چاپ شصتم؛ تهران: انتشارات پيكان 1386.
افلاطون جمهور برگردان فؤاد روحاني؛ چاپ يازدهم؛ تهران: انتشارات علمي و فرهنگي 1386.
رابينز، آنتوني به پاخيزيد و زندگي با عشق را آغاز كنيد برگردان هادي ابراهيمي؛ چاپ دوم؛ تهران: انتشارات نسل نوانديش 1386.
چندلر، استيو با يكصد روش زندگي خود را متحول كنيد برگردان ناهيد كبيري؛ چاپ دوم؛ تهران: نشر ثالث 1388.
مازلو، آبراهام هارولد زندگي در اينجا و اكنون برگردان مهين ميلاني؛ چاپ دوم؛ تهران: انشارات فرا روان 1386.
سنت اگزوپري، آنتوان دو باد، شن، ستاره‌ها برگردان فتانه اسدي، ليلا حدادي؛ چاپ دوم؛ تهران: نشر دارينوس 1383.
كيم وو، چونگ سنگفرش هر خيابان از طلاست برگردان داود نعمت‌الهي؛ چاپ ششم؛ تهران: معيار علم 1386.
رآن، جيم پنج قطعه‌ي اصلي از پازل زندگي برگردان توحيد فريدوني، رامين درگاهي؛ چاپ دوم؛ تهران: ذهن‌آويز 1388.
بوسكاليا، لئو زاده براي عشق برگردان هوشيار انصاري‌فر؛ چاپ هشتم؛ تهران: نشرالبرز 1372.
بوبن، كريستيان ديوانه بازي برگردان پرويز شهدي؛ چاپ ششم؛ تهران: نشر چشمه 1382.
بوبن، كريستيان ابله محله برگردان دكتر مهوش قويمي؛ چاپ ششم؛ تهران: آشيان 1387.
بنيامين، والتر خيابان يك‌طرفه برگردان حميد فرازنده؛ چاپ سوم؛ تهران: نشر مركز 1387.
كروكشنك، جفري ال راه اپل برگردان ليلا آزادي؛ چاپ نخست؛ تهران: معيار انديشه 1387.
تواين، مارك خاطرات آدم و حوا برگردان حسن عليشيري؛ چاپ دوم؛ تهران: دارينوس 1384.
ايسواران، اكنات راه عشق

داستان تحول روحي ماهاتما گاندي

برگردان شهرام نقش تبريزي؛ چاپ هفتتم؛ تهران: انتشارات ققنوس 1388.
كنفيلد، جك مباني موفقيت برگردان گيتي شهيدي؛ چاپ چهارم؛ تهران: انشارات نسل نوانديش 1388.
داير، وين انديشه‌هاي ماندگار

تحليل افكار پيشوايان و فرزانگان عالم

برگردان محمد رضا آل ياسين؛ چاپ ششم؛ تهران: انتشارات هامون 1387.
كنفيلد، جك شاه كليد زندگي با قانون جذب برگردان داوود نعمت‌الهي؛ چاپ دوم؛ تهران: نشر معيار انديشه 1388.
باترا، پرومودا رمز و راز زندگي بهتر برگردان فاطمه نوري؛ چاپ نخست؛ تهران: انتشارات بهزاد 1387.

 



ادامه مطلب ...
سه شنبه 13 تير 1391برچسب:, :: 23:16 :: نويسنده : علی اسدی سهند آبادی

سخنان طلایی









 

حضرت علی (ع):

 

مراقب افکارتان  باشید زیرا درگفتارتان اثر دارد.

 

مراقب گفتارتان باشید زیرا دراعتقادادتان اثر دارد.

 

مراقب اعتقاداتتان باشید زیرا دراعمالتان اثر دارد.

 

مراقب اعمالتان باشید زیرا درشخصیتتان اثر دارد.

 

مراقب شخصیتتان باشید زیرا عاقبتتان می شود.

 

 

سخنان نابی از امام صا

ساعت ٢:٢۱ ‎ب.ظ روز دوشنبه ۱٠ فروردین ،۱۳۸۸  

 

حضرت علی (ع):

 

مراقب افکارتان  باشید زیرا درگفتارتان اثر دارد.

 

مراقب گفتارتان باشید زیرا دراعتقادادتان اثر دارد.

 

مراقب اعتقاداتتان باشید زیرا دراعمالتان اثر دارد.

 

مراقب اعمالتان باشید زیرا درشخصیتتان اثر دارد.

 

مراقب شخصیتتان باشید زیرا عاقبتتان می شود.

 

 

 

سخنان نابی از امام صادق:

 

عَنِ الصَّادِقِ جَعْفَرِ بْنِ مُحَمَّدٍ علیه السلام أَنَّهُ قَالَ: الِاشْتِهَارُ بِالْعِبَادَةِ رِیبَةٌ إِنَّ أَبِی حَدَّثَنِی عَنْ أَبِیهِ عَنْ جَدِّهِ عَنْ عَلِیٍّ ع أَنَّ رَسُولَ اللَّهِ ص قَالَ : امام صادق علیه السلام فرمود: شهرت بعبادت مایه بدگمانیست. پدرم از پدرش از جدش بمن باز گفت که رسول خدا "صلی الله علیه و آله" فرمود:
أَعْبَدُ النَّاسِ مَنْ أَقَامَ الْفَرَائِضَ عابدترین مردم کسى است که همان واجبات را بجا آورد.
وَ أَسْخَى النَّاسِ مَنْ أَدَّى زَکَاةَ مَالِهِ و سخى ترین مردم کسى است که زکاة مالش را بدهد.
وَ أَزْهَدُ النَّاسِ مَنِ اجْتَنَبَ الْحَرَامَ و زاهدترین مردم کسى است که از حرام برکنار شود.
وَ أَتْقَى النَّاسِ مَنْ قَالَ الْحَقَّ فِیمَا لَهُ وَ عَلَیْهِ و با تقواترین مردم کسى است که در سود و زیان خود حق گوید.
وَ أَعْدَلُ النَّاسِ مَنْ رَضِیَ لِلنَّاسِ مَا یَرْضَى لِنَفْسِهِ وَ کَرِهَ لَهُمْ مَا یَکْرَهُ لِنَفْسِهِ و عاقلترین مردم آنکه بپسندد براى مردم آنچه براى خود پسندد و بد دارد براى مردم آنچه براى خود بد دارد.
وَ أَکْیَسُ النَّاسِ مَنْ کَانَ أَشَدَّ ذِکْراً لِلْمَوْتِ و زیرکترین مردم کسی است که بیشتر یاد مرگ باشد.
وَ أَغْبَطُ النَّاسِ مَنْ کَانَ تَحْتَ التُّرَابِ قَدْ أَمِنَ الْعِقَابَ وَ یَرْجُو الثَّوَابَ و رشک آورترین کس (که انسان به حال او غبطه می خورد ) آنکه زیر خاک است و از کیفر گناه آسوده و امید ثواب دارد.
وَ أَغْفَلُ النَّاسِ مَنْ لَمْ یَتَّعِظْ بِتَغَیُّرِ الدُّنْیَا مِنْ حَالٍ إِلَى حَالٍ و غافل ترین مردم آنکه از دیگرگونى جهان پند نپذیرد.
وَ أَعْظَمُ النَّاسِ فِی الدُّنْیَا خَطَراً مَنْ لَمْ یَجْعَلْ لِلدُّنْیَا عِنْدَهُ خَطَراً و معتبرترین مردم آنکه بدنیا اعتبارى ننهد.
وَ أَعْلَمُ النَّاسِ مَنْ جَمَعَ عِلْمَ النَّاسِ إِلَى عِلْمِهِ و داناترین مردم آنکه دانش مردم را با دانش خود جمع کند.
وَ أَشْجَعُ النَّاسِ مَنْ غَلَبَ هَوَاهُ و شجاع‏ترین مردم آنکه بر هواى نفس خود غالب آید.
وَ أَکْثَرُ النَّاسِ قِیمَةً أَکْثَرُهُمْ عِلْماً و پربهاترین مردم دانشمندترین آنها است.
وَ أَقَلُّ النَّاسِ قِیمَةً أَقَلُّهُمْ عِلْماً و کم‏بهاترین مردم کم‏دانش‏ ترین آنها است.
وَ أَقَلُّ النَّاسِ لَذَّةً الْحَسُودُ و کم‏لذت‏ ترین مردم حسود است.
وَ أَقَلُّ النَّاسِ رَاحَةً الْبَخِیلُ و کم راحت ‏ترین مردم بخیل است .
وَ أَبْخَلُ النَّاسِ مَنْ بَخِلَ بِمَا افْتَرَضَ اللَّهُ عَزَّ وَ جَلَّ عَلَیْهِ و بخیل ترین مردم آنکه بخل ورزد بدانچه خدا بر او واجب کرده است .
وَ أَوْلَى النَّاسِ بِالْحَقِّ أَعْلَمُهُمْ بِهِ و سزاوارترین مردم به حق داناترین مردم به حق است .
وَ أَقَلُّ النَّاسِ حُرْمَةً الْفَاسِقُ و کم حرمت‏ ترین مردم فاسق است.
وَ أَقَلُّ النَّاسِ وَفَاءً الْمُلُوکُ و کم وفا ترین مردم پادشاهانند.
وَ أَقَلُّ النَّاسِ صَدِیقاً الْمَلِکُ [صِدْقاً الْمَمْلُوکُ‏] و کم دوستترین مردم پادشاه است .
وَ أَفْقَرُ النَّاسِ الطَّمِعُ و درویش ‏ترین مردم، طمعکار تست .
وَ أَغْنَى النَّاسِ مَنْ لَمْ یَکُنْ لِلْحِرْصِ أَسِیراً و توانگرتر مردم کسى است که اسیر آز و طمع نیست.
وَ أَفْضَلُ النَّاسِ إِیمَاناً أَحْسَنُهُمْ خُلُقاً و برترین مردم در ایمان خوش‏ خلق‏ترین آنها است.
وَ أَکْرَمُ النَّاسِ أَتْقَاهُمْ و گرامی ترین مردم با تقواترین آنهاست.
وَ أَعْظَمُ النَّاسِ قَدْراً مَنْ تَرَکَ مَا لَا یَعْنِیهِ و با قدرترین مردم کسى است که پیرامون کار بى ‏معنى نگردد.
وَ أَوْرَعُ النَّاسِ مَنْ تَرَکَ الْمِرَاءَ وَ إِنْ کَانَ مُحِقّاً و پارساترین مردم کسى است که جدال را ترک کند گرچه حق با او باشد.
وَ أَقَلُّ النَّاسِ مُرُوءَةً مَنْ کَانَ کَاذِباً و نامردترین مردم دروغگو است.
وَ أَشْقَى النَّاسِ الْمُلُوکُ و بدبخت ‏تر مردم پادشاهانند.
وَ أَمْقَتُ النَّاسِ الْمُتَکَبِّرُ و مبغوض ترین مردم متکبر است.
وَ أَشَدُّ النَّاسِ اجْتِهَاداً مَنْ تَرَکَ الذُّنُوبَ و مجاهدترین مردم آنکه گناهان را ترک کند.
وَ أَحْکَمُ النَّاسِ مَنْ فَرَّ مِنْ جُهَّالِ النَّاسِ و فرزانه‏ترین مردم آنکه از جهال بگریزد.
وَ أَسْعَدُ النَّاسِ مَنْ خَالَطَ کِرَامَ النَّاسِ و سعادتمندترین مردم آنکه با مردم گرامى رفت و آمد کند.
وَ أَعْقَلُ النَّاسِ أَشَدُّهُمْ مُدَارَاةً لِلنَّاسِ و خردمندترین مردم کسى است که بیشتر مدارا کند.
وَ أَوْلَى النَّاسِ بِالتُّهَمَةِ مَنْ جَالَسَ أَهْلَ التُّهَمَةِ و سزاوارترین مردم به تهمت آنکه همنشین متهم باشد.
وَ أَعْتَى النَّاسِ مَنْ قَتَلَ غَیْرَ قَاتِلِهِ أَوْ ضَرَبَ غَیْرَ ضَارِبِهِ و سرکش ‏ترین مردم آنکه جز قاتل خود را بکشد و جز ضارب خود را بزند.
وَ أَوْلَى النَّاسِ بِالْعَفْوِ أَقْدَرُهُمْ عَلَى الْعُقُوبَةِ و سزاوارترین مردم به گذشت، آنکس است که تواناتر است بر کیفردادن.
وَ أَحَقُّ النَّاسِ بِالذَّنْبِ السَّفِیهُ الْمُغْتَابُ و سزاوارترین مردم به گناه نابخرد بدگو است.
وَ أَذَلُّ النَّاسِ مَنْ أَهَانَ النَّاسَ و خوارترین مردم آنکس است که به مردم اهانت کند.
وَ أَحْزَمُ النَّاسِ أَکْظَمُهُمْ لِلْغَیْظِ و محاسبه گر ترین مردم کسی که خشم خود بیشتر فرو خورد.
وَ أَصْلَحُ النَّاسِ أَصْلَحُهُمْ لِلنَّاسِ و صالحترین مردم خیراندیشتر آنهاست نسبت بمردم.
وَ خَیْرُ النَّاسِ مَنِ انْتَفَعَ بِهِ النَّاس‏ و بهترین مردم کسی است که به مردم سود رساند.

 


 

 

عنوان: زن در تفکر نیچه


نیچه فیلسوف غریبی است.
من متاسف میشم وقتی دربحث ها، خانم ها به جای پاسخ منطقی فورا میگن : این کنش محصول تحمیل ساختار اجتماع بر زن است! مطمئنا خودم هم گاهی این حرف رو به زبون آوردم! اما آیا انتظار اجتماع عامل تمام رفتارها و حتی اندیشه های زنان هست?
خانم ها باید فاعل باشن نه اینکه همیشه منفعل فرض بشن و گناه اشتباهاتشون رو به گردن اجتماع بندازن!

اما ...
آنچه نیچه درباره زنان بیان میکند در واقع حقایقی هستند از آن او، نه حقایقی درباره زنان!
چرا که زنان و مردان دست کم در دیدن سراب در کویر و حرکت ظاهری خورشید هیچ تفاوتی میانشان نیست تا کدام یک بهتر عمل کند و عاقبت به خیر شود!
لطفا بی طرفانه بخونید!


 



ادامه مطلب ...

 

تفکر نیست­انگار (Nihilism) - آرمان متولد در قرن نوزدهم - چنین وانمود می­کند که با علم واقعیات سر و کار دارد. این نحله­ی فکری اعتقاد دارد که تمامی باورها و اعتقادات بشری انعکاس ارزشهای ذهنی فردی است بنابراین نمی­تواند انعکاس واقعیت باشد. آنچه این مکتب بیان­گر آن است سقوط امر حسی در جهان بیرونی در جدایی از امر «مجهول» فراحسی است. از اینروست که نیست­انگاری با تمامی مفاهیم و ساختارهای جهان مدرن بجز سکولاریسم (Secularism) مشکل دارد و آنان را به چالش می­کشد. البته اینها همه صرفاً ادعاست. بزرگترین نقطه ضعف نیست­انگاری همان درجا زدن در ردیف سکولاریسم منحط مدرنیته­ی غربی است.

فردریش نیچه    مارتین هایدگر


 



ادامه مطلب ...

 

نقد کتاب «چنين گفت نيچه»!

یکشنبه بعد از ظهر در سومين جلسه نقد کتاب کانون اندیشه جوان با بررسی کتاب «چنين گفت نيچه» تأليف حجت الاسلام يارعلی کرد فيروزجايی در جمع مؤلف و نقادان جوان در کانون انديشه جوان حضور داشتم. 
و اکنون گزارشی از این نشست را برای علاقه‌مندان به نیچه در ذیل مطرح می کنم!

 نقد كتاب «چنين گفت نيچه» با حضور حجت‌الاسلام يارعلی كرد فيروزجانی مولف كتاب و عضو هيئت علمی دانشگاه باقرالعلوم، حميدرضا محبوبی، روح‌الله كريمی و عمار كلانتری دانشجويان مقطع دكتری فلسفه غرب دانشگاه تهران در سالن كنفرانس كانون انديشه جوان برگزار شد.




ادامه مطلب ...
سه شنبه 9 تير 1391برچسب:نقد تفکرات نیچه , :: 19:25 :: نويسنده : علی اسدی سهند آبادی

 

همه دانشمندان دنیا خود پرستی را مذمومو غیر پرستی و شفقت را متحسن شمرده اند.نیچه به خلاف همه خود پرستی را حق دانسته و شفقت را ضعف نفس و عیب پنداشته است. از رأی داروین نیچه کوشش در بقا را پذیرفته و آنرا به معنی تنازع گرفته و آنچه را دیگران نتیجه فاسد رأی داروین شمرده اند او درست پنداشته ، که افراد باید با یکدیگر در کشمکش باشند و تحصیل توانایی کنند تا غلبه یابند.

عموم خیر خواهان عالم انسانیت رعایت حال اکثر را واجب شمرده و مدار امر دنیا را بر صلاح حال عامه قرار داده اند، نیچه جمعیت اکثر را خوار پنداشته جماعت قلیل یعنی خواص را ذی حق شمرده است و بس...1

بحث در اینکه زندگانی دنیا خوب است یا بد است و حقیقت آن چیست بیهوده است. کسی نمی تواند آنرا دریابد و باید از دنیا متمتع شوم. پس آنچه برای حصول این مقصود مساعد است اگرچه قساوت و بی رحمی و مکر و فریب و جنگ و جدال باشد خوب است و آنچه مزاحم و مخالف این غرض است اگرچه راستی و مهربانی و فضیلت و تقوی باشد بد است.2

نیچه می گوید این سخن باطل است که مردم و قبایل و ملل در حقوق یکسان اند و این عقیده با پیشرفت عالم انسانیت منافی است. مردم باید دو دسته باشند: یکی زبر دستان و خواجگان و یکی زیردستان و بندگان، و اصالت و شرف متعلق به زبر دستان است و آنها غایت وجودند و زیر دستان آلت و وسیله اجرای اغراض ایشان می باشند. ترقی دنیا و بسط زندگانی انسان به وسیله بزرگان و زبر دستان صورت می پذیرد که معدودند و جماعت اکثر باید اسباب کار ایشان باشند.3

1- سیر حکمت در اروپا، محمد علی فرغی، ص 718

2- سیر حکمت در اروپا، محمد علی فرغی، ص 719

3- سیر حکمت در اروپا، محمد علی فرغی، ص 719


 

 

 

دیدگاه‌های عبدالکریم سروش

از ویکی‌پدیا، دانشنامهٔ آزاد
پرش به: ناوبری, جستجو

دیدگاه‌های عبدالکریم سروش، شامل اندیشه‌ها و باورهای او در مورد موضوعات دینی و فلسفی است. عبدالکریم سروش یک پلورالیست است و همواره کوشیده است تا با ارائهٔ تأویلی جدید از اسلام آن را برای انسان امروز قابل فهم کند. این تأویل، به‌ویژه در مقابل اسلام بنیادگرایانه قرار می‌گیرد.




ادامه مطلب ...

 

نقد تئوری آقای دکتر سروش در موضوع جایگاه الفاظ قرآن  

 

      

بسم الله الرّحمن الرّحیم 
 

 

پس از مصاحبة اخیر آقای دکتر سروش با میشل‌هوبینگ خبرنگار بخش عربی رادیو جهانی هلند و طرح نکاتی در مورد قرآن، دوستان عزیز سؤالاتی را مطرح می‌فرمودند که آن سؤالات وسیله‌ای شد تا در راستای جایگاه قرآن و وحي در محدوده‌ای که آقای سروش باب بحث را باز کرده‌اند مطالبی عرض شود و از این طریق إن‌شاءالله باب توجه بیشتر به جایگاه نبی و نبوت و موضوع ربوبیت پروردگار جهت پروریدن کامل بندگان باز گردد.


متن کامل مصاحبه و نقد آیت‌الله سبحانی بر دکتر سروش در آخر این نوشتار آمده است و ما سعی می‌کنیم ابتدا  نکته‌های اصلی گفتگو را طرح کنیم و به طور مختصر تبیین نماییم و آرام‌آرام هرچه جلوتر رفتیم با عمق بیشتری موضوع را بررسی نماییم. نکته‌های اصلی مصاحبه به قرار زیر است

 




ادامه مطلب ...
پيوندها



نام :
وب :
پیام :
2+2=:
(Refresh)

<-PollName->

<-PollItems->

خبرنامه وب سایت:





آمار وب سایت:  

بازدید امروز : 13
بازدید دیروز : 0
بازدید هفته : 14
بازدید ماه : 455
بازدید کل : 55414
تعداد مطالب : 207
تعداد نظرات : 18
تعداد آنلاین : 2


محبوب کن - فیس نما