اندیشه در استمرار انسان ،خروج از مسیر حبس و ورود در مسیر رشد می باشد. ابوسعید نیازی هشترودی آخرین مطالب
نويسندگان سه شنبه 9 تير 1391برچسب:نقد تفکرات نیچه , :: 19:25 :: نويسنده : علی اسدی سهند آبادی
همه دانشمندان دنیا خود پرستی را مذمومو غیر پرستی و شفقت را متحسن شمرده اند.نیچه به خلاف همه خود پرستی را حق دانسته و شفقت را ضعف نفس و عیب پنداشته است. از رأی داروین نیچه کوشش در بقا را پذیرفته و آنرا به معنی تنازع گرفته و آنچه را دیگران نتیجه فاسد رأی داروین شمرده اند او درست پنداشته ، که افراد باید با یکدیگر در کشمکش باشند و تحصیل توانایی کنند تا غلبه یابند. عموم خیر خواهان عالم انسانیت رعایت حال اکثر را واجب شمرده و مدار امر دنیا را بر صلاح حال عامه قرار داده اند، نیچه جمعیت اکثر را خوار پنداشته جماعت قلیل یعنی خواص را ذی حق شمرده است و بس...1 بحث در اینکه زندگانی دنیا خوب است یا بد است و حقیقت آن چیست بیهوده است. کسی نمی تواند آنرا دریابد و باید از دنیا متمتع شوم. پس آنچه برای حصول این مقصود مساعد است اگرچه قساوت و بی رحمی و مکر و فریب و جنگ و جدال باشد خوب است و آنچه مزاحم و مخالف این غرض است اگرچه راستی و مهربانی و فضیلت و تقوی باشد بد است.2 نیچه می گوید این سخن باطل است که مردم و قبایل و ملل در حقوق یکسان اند و این عقیده با پیشرفت عالم انسانیت منافی است. مردم باید دو دسته باشند: یکی زبر دستان و خواجگان و یکی زیردستان و بندگان، و اصالت و شرف متعلق به زبر دستان است و آنها غایت وجودند و زیر دستان آلت و وسیله اجرای اغراض ایشان می باشند. ترقی دنیا و بسط زندگانی انسان به وسیله بزرگان و زبر دستان صورت می پذیرد که معدودند و جماعت اکثر باید اسباب کار ایشان باشند.3 1- سیر حکمت در اروپا، محمد علی فرغی، ص 718 2- سیر حکمت در اروپا، محمد علی فرغی، ص 719 3- سیر حکمت در اروپا، محمد علی فرغی، ص 719
سه شنبه 8 تير 1391برچسب:دیدگاههای عبدالکریم سروش, :: 19:19 :: نويسنده : علی اسدی سهند آبادی
دیدگاههای عبدالکریم سروشاز ویکیپدیا، دانشنامهٔ آزاد
دیدگاههای عبدالکریم سروش، شامل اندیشهها و باورهای او در مورد موضوعات دینی و فلسفی است. عبدالکریم سروش یک پلورالیست است و همواره کوشیده است تا با ارائهٔ تأویلی جدید از اسلام آن را برای انسان امروز قابل فهم کند. این تأویل، بهویژه در مقابل اسلام بنیادگرایانه قرار میگیرد.
ادامه مطلب ... دو شنبه 7 تير 1391برچسب:نقد آثار خاورشناسان, :: 20:45 :: نويسنده : علی اسدی سهند آبادی
نقد آثار خاورشناسان ( شامل نقد آثار بیست تن از خاورشناسان نامدار درباره سیره پیامبر اسلام و مسلمانان در صدر اسلام) سه شنبه 7 تير 1391برچسب:نقد تفکرات دکتر سروش, :: 19:12 :: نويسنده : علی اسدی سهند آبادی
نقد تئوری آقای دکتر سروش در موضوع جایگاه الفاظ قرآن
بسم الله الرّحمن الرّحیم
پس از مصاحبة اخیر آقای دکتر سروش با میشلهوبینگ خبرنگار بخش عربی رادیو جهانی هلند و طرح نکاتی در مورد قرآن، دوستان عزیز سؤالاتی را مطرح میفرمودند که آن سؤالات وسیلهای شد تا در راستای جایگاه قرآن و وحي در محدودهای که آقای سروش باب بحث را باز کردهاند مطالبی عرض شود و از این طریق إنشاءالله باب توجه بیشتر به جایگاه نبی و نبوت و موضوع ربوبیت پروردگار جهت پروریدن کامل بندگان باز گردد.
ادامه مطلب ... شنبه 6 تير 1391برچسب:, :: 21:33 :: نويسنده : علی اسدی سهند آبادی
وبلاگ حضور نوشت:
ادامه مطلب ... سه شنبه 6 تير 1391برچسب:طرح و نقد و بررسی برخی نکات بنیادی در اندیشه ی فلسفی دکتر سروش, :: 19:9 :: نويسنده : علی اسدی سهند آبادی
بسم الله الرحمن الرحیمبه نام خداوند پریروز و پس فردای تاریخطرح و نقد و بررسی برخی نکات بنیادی در اندیشه ی فلسفی دکتر سروش(طرح ضد علم و ضد عقل و هگلی بودن دکتر سروش)قسمت اولتذکر:یادداشتهای زیر برگرفته از یکی از نوشته های سابق من در وبلاگ «باشگاه بیژن حکمت جو» است به نام افشای روشنفکری، یا استغراق در سیاست زدگی (قسمت دوم طرح و نقد و بررسی برخی نکات بنیادی در اندیشه ی فلسفی دکتر سروش) که بخش پایانی آن در این وبلاگ نیز دوباره آورده می شود. علت نوشته شدن آن در خودش آمده است و در اینجا نیز آورده شده است.این یادداشتها بالنسبه به صورت نخستینشان اصلاح و تکمیل شده اند.ادامه مطلب ... جمعه 6 تير 1391برچسب:مقارنه ماه با خوشه پروین دربامداد 7 تیرماه 1390 , :: 15:0 :: نويسنده : علی اسدی سهند آبادی
جمعه ، 3 تیر 1390 ، 18:59 اکبر نعمتی
ادامه مطلب ... شنبه 5 تير 1391برچسب:, :: 21:28 :: نويسنده : علی اسدی سهند آبادی
سه شنبه 5 تير 1391برچسب: نقد افکار کارگردانان بزرگ سینما, :: 20:27 :: نويسنده : علی اسدی سهند آبادی
ادامه مطلب ... سه شنبه 4 تير 1391برچسب:معرفی مکتب تفکیک, :: 19:0 :: نويسنده : علی اسدی سهند آبادی
معرفى مكتب تفكيك و نقد ديدگاه اين مكتب در باب ترجمه فلسفه از يونانى به عربى/ حسين مظفري
به ترجمه فلسفه از يونانى به عربي چكيده مكتب تفكيك، كه ميرزا مهدى اصفهانى در حدود هشتاد سال پيش بنيان نهاد، سه راه و روش معرفتى قرآن، عرفان و برهان و نتيجه حاصل از آنها را متفاوت مىداند و ناب ساختن و خالص نگاهداشتن شناختهاى قرآنى و سرهفهمى آنها به دور از «تأويل»، «مزج» و «التقاط» را هدف خويش مىخواند. شخصيتهاى مهم اين مكتب عبارتاند از: ميرزا مهدى اصفهانى، سيد موسى زرآبادى، شيخ مجتبى قزوينى، ميرزا جواد تهرانى، شيخ محمود حلبى، محمد رضا حكيمى، سيد جعفر سيدان و... . نگاه تفكيكيان به مسائل مختلف در باره فلسفه اسلامى، با ديدگاه رايج فيلسوفان مسلمان در باب اين امور متفاوت است و هر يك از آنها بايد جداگانه نقد و بررسى شود. آنان در باب ترجمه فلسفه از زبان يونانى به عربى معتقدند اين كار، توطئه خلفاى جور براى مقابله با اهلبيت عليهمالسلام بوده است و براى آن آثار سوء متعددى بر مىشمارند. اين نوشته نشان داده است كه گرچه سوء نيت خلفا از اين كار، انكارناپذير است، اهداف مثبت ديگرى نيز در نظر بوده و در مجموع، ثمرات ترجمه فلسفه از زيانهاى آن بيشتر بوده است. اين نوشتار به تمام مواردى كه تفكيكيان آثار سوء ترجمه مىشمارند پاسخ داده است. ادامه مطلب ... پيوندها
تبادل
لینک هوشمند
|
||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
|