اندیشه در استمرار انسان ،خروج از مسیر حبس و ورود در مسیر رشد می باشد. ابوسعید نیازی هشترودی
درباره وبلاگ


به وبلاگ نقد و اندیشه خوش آمدید
آخرین مطالب

 

 

 

 

افـكار ما هـمواره بر روی احساسات ما تاثیرگذار است. اگر تصور كنید كه كارهایتان سر و سامان نـخواهند گرفت، در شـمـا احـساس اندوه و انفعال ایجاد شده و از تـلاش و كوشش دست خواهید كشید. اگر می‌پـنـداریـد كه برای انجام كارهایتان محتاج دیگران هستید، ممكـن اسـت احـساس بی‌كفایتی و وابستگی كنید

بی‌تردید ارتباط تنگاتنگی میان افكار و احساسات ما برقرار است. معمولا دلیل واكنش‌های هیجانی ناخواسته و شدید ما ناشی از افكار نامعقول و غیرمنطقی است.

 



ادامه مطلب ...

 

 

منفعت های تفکر انتقادی (به طور عام)

تفکر انتقادی به عنوان داوری و قضاوت متمرکز و همچنین با ملاحظه افکار و باورهای خود شناخته و مشخص میشود. که این برای تصمیم گیری در پاسخ به مشاهدات خود فرد و تجربیات و استدلال و اظهاراتش کمک کننده خواهد بود.

روند تفکر انتقادی با ارزیابی آگاهانه از افکار و ایده های ما آغاز میشود ، به طوری که می توان آن ها را بهبود داده و با شرایط پیرامونی مطابقت داد . این به معنای  افزایش دادن  هوشیاری "خودمان و (پیرامون) فرآیند اخذ نتیجه و حکم از فرآیند فکر کردن خودتان" است . نتایج تفکر کردن انتقادی (ارزیابانه) معقولیت بیششتر ، تدقیق ، وضوح و سازگاری می باشد که مناسب با محیط در حال تغییر است .

تفکر انتقادی دارای منافع بسیاری می باشد که بعضی از آن های شامل : ...

 


 

 

 

 

 

 



ادامه مطلب ...
چهار شنبه 16 شهريور 1391برچسب:اندیشه انتقادی, :: 20:42 :: نويسنده : علی اسدی سهند آبادی

 

اندیشه انتقادی


اندیشهٔ انتقادی (سنجشگرانه‌اندیشی) یعنی درست اندیشیدن در تلاش برای یافت آگاهی قابل اعتماد در جهان. این روش شامل فرآیندهای ذهنی تشخیص، تحلیل و ارزیابی داده‌ها است. به بیانی دیگر، هنر اندیشیدن پیرامون اندیشیدن خودتان درحالی‌که شما می‌خواهید اندیشه‌تان را بهتر، روشن‌تر، دقیق‌تر، یا قابل دفاع‌تر بنمایید.[۱]

فردی که انتقادی می‌اندیشد قادر است پرسش‌های مناسب بپرسد و اطلاعات مربوط را جمع‌آوری کند. سپس با خلاقیات آن‌ها را دسته‌بندی کرده و با منطقاستدلال کند. و در پایان به یک نتیجه قابل اطمینان دربارهٔ مسئله برسد.

کودکان با قدرت اندیشه انتقادی به دنیا نمی‌آیند، و این قابلیت را به طور طبیعی نیز ماورای اندازه‌ای که برای زنده ماندن نیاز دارند، کسب نمی‌کنند. بسیاری از انسان‌ها هیچ‌گاه آن را یاد نمی‌گیرند. این روش به‌سادگی توسط والدین و آموزگاران معمولی قابل آموزش به دانش‌آموزان نیست؛ بلکه به مربیان ویژه‌ای برای آموزش مهارت‌های اندیشه انتقادی نیاز دارد.[۲]

 


ادامه مطلب ...
چهار شنبه 29 تير 1391برچسب:حکام قضائیه, :: 20:0 :: نويسنده : علی اسدی سهند آبادی

- وظیفه قاضی مقلد

چنانچه بین قانون مصوّب و لازم الاجراى جمهورى اسلامى (که از کلّیه مراحل تصویب مجلس و تأیید شوراى نگهبان و غیره گذشته است) با فتواى مراجع تقلید تفاوت وجود داشته باشد وظیفه قاضى مقلّد چیست؟
قاضى اگر مجتهد باشد به رأى خود حکم مى کند و اگر بر اثر ضرورتها غیرمجتهد براى منصب قضا نصب شود به رأى مرجع تقلید خود عمل خواهد کرد و در تعارض قوانین حکومت اسلامى با رأى مرجع تقلید چنانچه عمل به احتیاط ممکن باشد اولى عمل به احتیاط است و اگر ممکن نباشد یا موجب ضرر و زیان و عسر و حرج گردد، قوانین حکومت اسلامى در مسائل عمومى و اجتماعى مقدم است و در مسائل خصوصى باید به راى مرجع خود عمل کند.
2- متعارض بودن ماده قانون با فتوای مرجع تقلید
اگر قاضى غیر مجتهد مأذون، که از جانب ولىّ فقیه به قضاوت منصوب شده، به هنگام صدور رأى (مثلا در زمینه حدود، قصاص، معاملات و مانند آن) متوجّه شود که مادّه قانونى مربوطه (که مصوَّب مجلس شوراى اسلامى و شوراى نگهبان است) با فتواى مرجع تقلیدش متعارض است، (با توجّه به این که، اگر در این مواقع از صدور رأى خوددارى کند، یا بدون توجّه به قانون مربوطه صرفاً با استناد به فتواى مرجع تقلیدش حکم دهد، قانوناً مرتکب تخلّف انتظامى شده) تکلیف او چیست؟
قوّه قضائیّه باید این تضاد را حل کند، و این گونه پرونده ها را به دیگرى ارجاع دهد; زیرا قاضى نمى تواند برخلاف فتواى مرجع تقلیدش حکم کند.
3- تعارض فتوای مجتهد با قانون مصوب
اگر مرجع تقلید عملی را حرام و قانون مصوب مجلس و شورای نگهبان ان را حلال بداند وظیفه چیست ؟
در مسائل فردی باید طبق فتوای مرجع تقلید خود عمل نماید اما در مسائل اجتماعی به قانون مصوب مجلس وشورای نگهبان.


 

چهار شنبه 21 تير 1391برچسب:روش نقد اندیشه, :: 1:9 :: نويسنده : علی اسدی سهند آبادی

روش‌ نقد انديشه‌ چگونه‌ است‌؟


آنچه‌ در پاسخ‌ به‌ اين‌ سؤال‌ مي‌آيد، در واقع‌، رشهاي‌ عام‌ نقد انديشه‌ است‌، و نقد در حوزه‌هاي‌ تخصصي‌ هر علم‌، مخصوص‌ صاحب‌نظران‌ همان‌ علم‌ است‌. روش‌ نقد انديشه‌، روشي‌ است‌ با ماهيت‌ عقلي‌ كه‌ خود وامدار چند علم‌ است‌، و براي‌ تحقق‌ آن‌ به‌ منطق‌ صوري‌ (در مقابل‌ مادي‌)، معرفت‌شناسي‌، فلسفه‌ علم‌، و بنابر يك‌ نظر، به‌ روش‌شناسي‌ نيز نياز هست‌.
به‌ طور خلاصه‌ مي‌توان‌ گفت‌: هشت‌ مطلب‌ مهم‌ در كار نقد وجود دارد، كه‌ هر ناقد موفقي‌ بايد آنها را در نقد خويش‌ رعايت‌ كند:
اول‌- نقد كننده‌ بايد ابتدا مدّعاي‌ مخاطب‌ را تشخيص‌ دهد، و بعد از تشخيص‌ مدّعا به‌ دليل‌ يا ادلّه‌ي‌ او بپردازد. براي‌ تشخيص‌ مدّعا دو كار لازم‌ است‌:



ادامه مطلب ...
چهار شنبه 17 تير 1391برچسب:تعارضات علم و دين , :: 1:47 :: نويسنده : علی اسدی سهند آبادی

 

تعارضات علم و دين

چاپ

 

مهدى گلشنى‏

منشأ تعارضات ميان علم و دين دخالتهاى نابجاى اصحاب آنها در حوزه يکديگر است و واقعاً ميان اين دو تعارضى نيست؛ زيرا علم در طول دين است و آيات الهى در پرتو علم بهتر شناخته مى‏شود. علم نيازمند به دين است بدان جهت که بسيارى سؤالات وجود دارد که در علم بدون پاسخ مى‏ماند.

 



 



ادامه مطلب ...

 

دیدگاه‌های عبدالکریم سروش

از ویکی‌پدیا، دانشنامهٔ آزاد
پرش به: ناوبری, جستجو

دیدگاه‌های عبدالکریم سروش، شامل اندیشه‌ها و باورهای او در مورد موضوعات دینی و فلسفی است. عبدالکریم سروش یک پلورالیست است و همواره کوشیده است تا با ارائهٔ تأویلی جدید از اسلام آن را برای انسان امروز قابل فهم کند. این تأویل، به‌ویژه در مقابل اسلام بنیادگرایانه قرار می‌گیرد.




ادامه مطلب ...

 


 

بسم الله الرحمن الرحیم

 

به نام خداوند پریروز و پس فردای تاریخ

 

 

 

طرح و نقد و بررسی برخی نکات بنیادی در اندیشه ی فلسفی دکتر سروش

 

(طرح ضد علم و ضد عقل و هگلی بودن دکتر سروش)

قسمت اول

تذکر:

یادداشتهای زیر برگرفته از یکی از نوشته های سابق من در وبلاگ «باشگاه بیژن حکمت جو» است به نام افشای روشنفکری، یا استغراق در سیاست زدگی (قسمت دوم طرح و نقد و بررسی برخی نکات بنیادی در اندیشه ی فلسفی دکتر سروش) که بخش پایانی آن در این وبلاگ نیز دوباره آورده می شود. علت نوشته شدن آن در خودش آمده است و در اینجا نیز آورده شده است.

این یادداشتها بالنسبه به صورت نخستینشان اصلاح و تکمیل شده اند.

 



ادامه مطلب ...
شنبه 7 مهر 1391برچسب:, :: 1:19 :: نويسنده : علی اسدی سهند آبادی

 

بسم الله الرحمن الرحیم  


در این فصل من برای تو سخت  نقل می کنم .... تا بعدها نرمی گفته ها تو را از حق دور نکند ....

که انسان گل سرسبد هستی ست... میوه ی درخت آفرینش است... واین انسان فرزند انتخاب خویش است... و اما مرگ پایان نیست... آغاز است ... آغاز دویدن هاست...


هر کس جهان را از دریچه ی نگاه خود می نگرد و به تعلیل و تحلیل می نشیند . جهان بینی هر انسانی  اصولی را مطرح می کند و اصول ، حرکتها و انتخاب های او را می زا یند .

 



ادامه مطلب ...
جمعه 12 خرداد 1391برچسب:, :: 23:50 :: نويسنده : علی اسدی سهند آبادی

 

علی و استمرار انسان: شرحی بر نامه 31 نهج البلاغه (نامه ای از امام به فرزندش)


کد:  10438
عنوان:  علی و استمرار انسان: شرحی بر نامه 31 نهج البلاغه (نامه ای از امام به فرزندش)
تاریخ ثبت:  ۱۳۹۱-۰۱-۲۰ ۰۰:۰۰:۰۰
تاریخ ویراش:  ۱۳۹۱-۰۱-۲۲ ۱۵:۰۵:۵۱
شابک:  978-964-7803-53-3
تاریخ اولین چاپ:  1390
نوع جلد:  شومیز
قطع:  رقعی
قیمت(ریال):  25000
شمارگان:  3000
چاپ جاری:  1
تعداد صفحات:  192
وزن(گرم):  2500

افزودن به سبد خريد: سفارش خريد
آدرس مستقيم مطلب: به مطلب لينک دهيد
نسخه قابل چاپ: چاپ


بیت الغزل امام در نامه اش این است:
ای انسان؛ تو برای دنیا و بقای در آن خلق نشده ای که تو بزرگ تر از دنیا هستی و ادامه داری، چرا که دنیا منزلی بیش نیست... و این، تمامی حرف علی (ع) است که انسان استمرار دارد و به دنیا محدود نمی شود.
و اعلم یا بنی انک انما خلقت للاخرة ا للدنیا ...


 

پيوندها



نام :
وب :
پیام :
2+2=:
(Refresh)

<-PollName->

<-PollItems->

خبرنامه وب سایت:





آمار وب سایت:  

بازدید امروز : 151
بازدید دیروز : 0
بازدید هفته : 151
بازدید ماه : 571
بازدید کل : 55979
تعداد مطالب : 207
تعداد نظرات : 18
تعداد آنلاین : 2


محبوب کن - فیس نما