اندیشه در استمرار انسان ،خروج از مسیر حبس و ورود در مسیر رشد می باشد. ابوسعید نیازی هشترودی
درباره وبلاگ


به وبلاگ نقد و اندیشه خوش آمدید
آخرین مطالب

 


 

بسم الله الرحمن الرحیم

 

به نام خداوند پریروز و پس فردای تاریخ

 

 

 

طرح و نقد و بررسی برخی نکات بنیادی در اندیشه ی فلسفی دکتر سروش

 

(طرح ضد علم و ضد عقل و هگلی بودن دکتر سروش)

قسمت اول

تذکر:

یادداشتهای زیر برگرفته از یکی از نوشته های سابق من در وبلاگ «باشگاه بیژن حکمت جو» است به نام افشای روشنفکری، یا استغراق در سیاست زدگی (قسمت دوم طرح و نقد و بررسی برخی نکات بنیادی در اندیشه ی فلسفی دکتر سروش) که بخش پایانی آن در این وبلاگ نیز دوباره آورده می شود. علت نوشته شدن آن در خودش آمده است و در اینجا نیز آورده شده است.

این یادداشتها بالنسبه به صورت نخستینشان اصلاح و تکمیل شده اند.

 



ادامه مطلب ...

 

معرفى مكتب تفكيك و نقد ديدگاه اين مكتب در باب ترجمه فلسفه از يونانى به عربى/ حسين مظفري

 

به ترجمه فلسفه از يونانى به عربي

چكيده

مكتب تفكيك، كه ميرزا مهدى اصفهانى در حدود هشتاد سال پيش بنيان نهاد، سه راه و روش معرفتى قرآن، عرفان و برهان و نتيجه حاصل از آنها را متفاوت مى‌داند و ناب ساختن و خالص نگاه‌داشتن شناختهاى قرآنى و سره‌فهمى آنها به دور از «تأويل»، «مزج» و «التقاط» را هدف خويش مى‌خواند. شخصيتهاى مهم اين مكتب عبارت‌اند از: ميرزا مهدى اصفهانى، سيد موسى زرآبادى، شيخ مجتبى قزوينى، ميرزا جواد تهرانى، شيخ محمود حلبى، محمد رضا حكيمى، سيد جعفر سيدان و... . نگاه تفكيكيان به مسائل مختلف در باره فلسفه اسلامى، با ديدگاه رايج فيلسوفان مسلمان در باب اين امور متفاوت است و هر يك از آنها بايد جداگانه نقد و بررسى شود.

آنان در باب ترجمه فلسفه از زبان يونانى به عربى معتقدند اين كار، توطئه خلفاى جور براى مقابله با اهل‌بيت عليهم‌السلام بوده است و براى آن آثار سوء متعددى بر مى‌شمارند. اين نوشته نشان داده است كه گرچه سوء نيت خلفا از اين كار، انكارناپذير است، اهداف مثبت ديگرى نيز در نظر بوده و در مجموع، ثمرات ترجمه فلسفه از زيانهاى آن بيشتر بوده است. اين نوشتار به تمام مواردى كه تفكيكيان آثار سوء ترجمه مى‌شمارند پاسخ داده است.



ادامه مطلب ...

تفکیک مایه رکود حوزه خراسان ...

مؤسس مكتب تفكیک «مرحوم میرزا مهدى اصفهانى» در سده چهاردهم هجرى است، این مکتب بدین انگیزه طراحى و ارائه شده است كه شناخت حقیقت احكام و معارف دینى را به دور از التقاط فلسفى و عرفانى، با شیوه اى دینى ممكن نماید و تأویل ها و تفاسیرى را كه ظواهر شریعت از پذیرش آن ابا دارد، از روند فهم دینى كنار نهد؛ به بیان دیگر، این شیوه براى زدودن آموزه هاى عرفانى و فلسفى و هر آنچه یك معرفت غیر دینى به حساب مى آید، از معرفت هاى اصیل دینى كه در تمام مراحل و مقدمات آن دستورات دینى لحاظ مى شود، ارائه شده است و بر این ادعاست كه با این روش مى توان به حقیقت دینى كه سعادت حقیقى ما در گرو علم به آن است، دست یافت. آنچه در نظام تفكیكى اهمیت ویژه اى دارد و بخش مهمى از منطق تفكیك هم بر آن اساس طراحى شده است. "عقل فطرى" است. این عقل كه در مقابل عقل فلسفى ـ بشرى عنوان مى شود، تعریف و كاركرد خاصى دارد كه روشن شدن آن مى تواند، نظام منطقى تفكیكیان را براى كارِ اجتهادى معلوم سازد، به همین دلیل در قسمت اول به حقیقت عقل فطرى از دیدگاه مكتب تفكیك و كارایى آن را در فهم متون دینى پرداخته می شود و در قسمت دوم نقد و ارزیابى آن خواهد آمد.

 



ادامه مطلب ...
سه شنبه 2 تير 1391برچسب:نقد مکتب تفکیک, :: 18:53 :: نويسنده : علی اسدی سهند آبادی


نقد مکتب تفکیک درآثار امام خمینی(قسمت اول)

پدید آورنده : سیّد محمّد طباطبائی ،

بسم الله الرّحمن الرّحیم

قال الله تعالی:

«ادع الی سبیل ربک بالحکمة والموعظة الحسنة و جدلهم بالّتی هم احسنی انّ ربّک هو اعلم بمن ضلّ عن سبیله و هو اعم بالمهتدین»1

سپاس خدای را سزاست که اندیشه انسانی را از طریق الهام، با علم الهی پیوند زد و غبار بشری را با طهور و می ناب شستشو داد و راهی رسا و طریق نمایان در مقابل انسان گشود.

درود بی حدّ و ثنای بی عدّ بر سفرای راه حقیقت، انبیای عظام (علیهم السلام که با ارائه طریق الهی دیجور و ظلمت راه را، با جیحون نور و سیحون فروغ خود زدودند و صعوبت قلّه کمال را به سهولت منال، بدل ساختند.

برترین تحیّات و خالصترین صلوات، به اوصیا، عظام و اولیای کرام، خصوصاً سیّدالاصیاء امیرمؤمنان و خاتم الاوصیاء علیهم صلوات المصلین و درود بی پایان بر رهروان راستین آنها و رهبران جامعه خصوصاً احیاکنندة اسلام ناب محمّدی صلی الله علیه و آله در عصر غیبت کبری حضرت امام خمینی حشره الله مع اجداده الطاهرین.

اما بعد، این وجیزه بنام «نقد مکتب تفکیک در آثار حضرت امام» است که در تشریح و تبیین مثلث دینی و نقد این مکتب پرداخته است.



ادامه مطلب ...
صفحه قبل 1 2 3 4 صفحه بعد
پيوندها



نام :
وب :
پیام :
2+2=:
(Refresh)

<-PollName->

<-PollItems->

خبرنامه وب سایت:





آمار وب سایت:  

بازدید امروز : 275
بازدید دیروز : 0
بازدید هفته : 275
بازدید ماه : 695
بازدید کل : 56103
تعداد مطالب : 207
تعداد نظرات : 18
تعداد آنلاین : 2


محبوب کن - فیس نما